Saturday, May 30, 2009

Totto chan-gadis kecil di jendela


memula aku nk post pasal mende laen..tapi tiba2 xde mood lak..
so kali ni aku nk menceritakan ttg sesuati yg merupakan salah satu hobby aku..
a review about my fav book.
(jgn x cye aku suke bca buku)
Buku ni aku jumpa kat libry skolah (skolah yg mna aku x igt..rantau panjang kalo x silap)
tajuk: Totto-chan: gadis kecil di jendela
pengarang: tetsuko kuroyanagi


totto chan merupakan seorang budak perempuan yang mempunyai sifat periang, ramah, aktif dan sebagainya yang memulakan zaman persekolahannya. malangnya bagi totto chan, dia dibuang sekolah kerana sikapnya yang sangat aktif sehingga dirasan x terkawal oleh gurunya. aku rasa totto chan sgt bertuah kerana kemudiannya dia dibawa ibunya ke Tomoe Gakuen (TG) dan berjumpa principal yang sangat memahami kanak2. the best part it, kelas2 di TG diperbuat daripada gerabak2 keretapi!!. buku ni yg sebenarnya biografi si penulis, bagi aku sangat menyeronokkan dan mmg sesuai untuk dibaca oleh semua peringkat umur walopun ni buku kanak2 sbnrnya). cerita bagaimana Totto chan membesar, keseronokkan seorang kanak2 menaiki keretapi, perasaan mempunyai haiwan peliharaan dan kehilangannya, mempunyai sahabat yg mempunyai polio, keghairahan belajar, keadaan semasa perang, dan pelbagai lagi yg ditempuhinya di dalam fasa tumbesaran..bagi aku buku ni mmg best.

aku tetiba teringat buku ni masa aku jumpa cover buku ni masa kemas2 umah hari tu...tapi sygnya helaian2 yang lain entah kemana. dan yang lebih sedih skali. aku rasa yang edisi terjemahan bahasa melayu mmg dah x ada. aku surf tenet ada satu kat libry kecil kat mana aku x igt dah. dan yang lagi sedih masa aku bertanya pakcik google, aku x jumpa pun ada org malaysia yg baca buku ni. sedangkan buku ni sgt la best dan sgt glamour. kerana terlalu ingin untuk membaca semula, aku download la yang versi indonesia. sekurang2nya ada..hehe


*wow. post aku yg terpanjang setakat ni